Hardenberg beste binnenstad 2020?
Het centrum van Hardenberg beste binnenstad 2020? Een nieuwe prijs van het Platform Binnenstadmanagement. Wellicht is dit het geval na de onlangs verkregen prijs voor het meest ‘opvallende’ gebouw die de gemeente kreeg van het brancheblad Cobouw? Want burgemeester Peter Snijders (economische zaken) ondertekende vandaag in Den Haag de ‘Retaildeal’ met minister Kamp van Economische Zaken. Hierin staan afspraken voor een visie op de binnenstad, gericht op onder meer detailhandel. Ook het ontwikkelen van een actieplan is onderdeel van een Retaildeal. De gemeente Hardenberg kan nu snel een plan uitvoeren voor een gezonde toekomst van de binnenstad. Want in 2020 wil het centrum van Hardenberg een plek zijn van winkelen, verrassen en langer verblijven: beleef & shop zal dan het motto zijn. Dat zal de energie zijn na het in actie komen voor een gezonde binnenstad. Om het winkelgebied van Hardenberg te versterken en toekomstbestendig te maken, hebben de Stichting Centrummanagement Stad Hardenberg (SCSH) en de gemeente Hardenberg immers onlangs samen al met diverse betrokken partijen het actieplan centrum Hardenberg opgesteld. Toevallig of niet valt dit samen met deze deelname aan de ‘Retaildeal’? Want in het actieplan van Retaildeal staan ook voorstellen voor acties en maatregelen om dat doel te bereiken, verdeeld over vier thema’s.

DEN HAAG – Ondertekening RetaillDeals door 31 gemeenten. FOTO EN COPYRIGHT RIJKSOVERHEID/HENRIETTE GUEST
Aanjager van de Retaildeals van het Platform Binnenstadsmanagement is Erik Struijlaart: “Hardenberg zit bij de 31 gemeentelijke koplopers die vandaag de Retaildeals ondertekenend hebben. Van plan naar uitvoering van visie en doelstellingen voor een sterker en toekomstbestendig centrum, een toekomstgerichte, levendige binnenstad. En ze werken daarvoor samen met ondernemers: winkels, dienstverlening, vastgoed en horeca”.
Uitvoer plannen?
Wie wordt de aanjager in Hardenberg van het Platform Binnenstadmanagement? Welke Gewoondoener slaagt er in om dit plan namens alle partijen succesvol ten uitvoer te brengen om genomineerd te worden voor die Gewoondoenerprijs in 2020?
Want Hardenberg kan en gaat met het succesvol uitvoeren van deze plannen wel even op de kaart gezet worden. Te vaak hoorde en hoort men elders nog: waar ligt Hardenberg? Hardenberg ligt immers dan niet meer vlakbij het Attractiepark Slagharen. Nee, de rollen worden dan andersom! Het Attractiepark ligt in de gemeente Hardenberg, vlakbij dat beroemde gebouw, dat je gezien moet hebben! Dat gebouw met de mooie bijnaam de Bijenkorf voor de 56.000 Hardenbergse bijen. Een bijnaam als ideaal uitgangspunt voor een marketing concept ontwerp, maar dan wel een koosnaam.
Create it!
Welk (lokaal?) interactief internetreclamebureau trekt de stoute schoenen aan en daagt bovengenoemde plannen én de gemeente Hardenberg uit? Waarmee? Met een interactief online platform waar heel Nederland aan gekluisterd raakt? Voor een sterke Hardenberg merkpositionering? Welk bureau komt met die al of niet vrijblijvende pitch om bijvoorbeeld die bijenkorf identiteit om te zetten in een marketing strategie? Met een concept en een creatie die de 56.000 bijen als gewoondoeners over de Hardenbergse website laten zoemen en waarop die gewoondoenende werkbijen het gemeentehuis in en uit vliegen met de Krachten van Gewoon Doen!? En die bijvoorbeeld een IP shop alleen al een (veel!) beter bestaan zal geven als IP webshop Hardenberg door succesvolle sales van unieke serie design products door het maximale uit webaandacht en app te halen? Zeker ook bedoeld als grenzeloze marketing en promotie tools naar het grote buurland? Niet alleen om nog meer toeristen te trekken maar ook om op al die braakliggende gemeentelijke gronden al of niet fraaie bedrijfsgebouwen neer te zetten die goed zijn voor de economie, voor werkgelegenheid en alles wat daar annex aan kan zijn. Waarom niet over vijf jaar nog een nieuwe award verdienen? Vanwege al die andere bijenvolken die naar Hardenberg getrokken zijn? Ja, van het brancheblad Adformatie: voor de gemeente met de meest succesvolle marketing- en reclamestrategie van de laatste vijf jaar die een échte felicitatie waard is?
En de binnenstad dan? Die lift wel mee en wordt er mee geraakt!