Gastvrij Hardenberg werkt aan de toekomst: vrijetijdseconomie!

21 juni 2017 Nieuws

Gastvrij Hardenberg werkt aan de toekomst. ‘Hoe organiseren we in de gemeente Hardenberg goed gastheerschap en stimuleren we de vrijetijdseconomie?’.

Wat heeft onze vakantiegast in de toekomst nodig? Maar ook: hoe gaan we om met de vrijetijdseconomie? Hoe blijf je er voor zorgen dat de gemeente Hardenberg in trek blijft voor nationale maar ook voor internationale bezoekers? Voelen ze zich op hun gemak in de regio? Voelen ze zich hier bijvoorbeeld ook ontzorgd? Vinden ze genoeg beleving? Vinden ze het zinvol om naar Hardenberg te komen? Is Hardenberg klaar voor de Duitse gast? Spelen we met social media genoeg in op onze gasten?  Benaderen we de toeristenmarkt op de juiste maniert met content marketing?  Zo maar een aantal belangrijke uitgangspunten die gistermiddag de revue passeerden in Kampeerdorp De Zandstuve.

Ondernemers uit de recreatie- en horecasector, de gemeente Hardenberg en Vechtdal Marketing vormen vanaf nu een Platform Gastvrij Hardenberg om Hardenberg te borgen als actieve, inspirerende en zichzelf willen overtreffende, recreatiegemeente. Het is belangrijk geworden dat ieder op zijn eigen terrein en uitgaand van zijn of haar specialisme meer dan alert blijft op de ontwikkelingen die de bezoekers naar Hardenberg moeten zuigen.

Ans Nabers presenteerde het platform, burgemeester Peter Snijders hield een inleiding en er waren twee gastsprekers. Merlijn Pietersma diepte uit: Wie is onze gast? Jan Scheele vertelde over ontwikkelingen en trends op het gebied van online-marketing, over ota’s, de online travel agencies als Airbnb, Booking.com en Tripadvisor. Met andere woorden: Hoe bereik je de gast en hoe bereikt de gast jou? Hoe kun je dat beinvloeden? Het ging over de vraag naar actieve vakanties, over de rol van de social media en over eco-toerisme. En wat gaan we zélf doen en wat gaan we er als platform met zijn allen aan doen? 

De Visienota gaat zijn uitwerking krijgen. Het werd een inspirerende middag.